Sourcing House | Sustainable Talk

 

Hvordan kan man være en bæredygtig og ansvarlig forbruger? Det spørgsmål stilles vi, som brand og som forhandler, tit, for bæredytighed og certificeringer er en jungle og det ér meget svært at vide, hvor man skal starte som forbruger. Derfor har vi sat os ned med flere forskellige kyndige personer for en snak om bæredygtighed og ansvarlighed inden for mode og beauty. Vi ønsker nemlig at være med til at hjælpe og inspirere til, hvordan du som forbruger, kan tage nogle bæredygtige og ansvarlige valg.  I vores POP UP SHOP ‘N TALK på Atelier September mødes vi med Anja Padget, Sustainable Supply Chain og SoMe ansvarlig hos Sourcing House.

Og hvordan hjælper Sourcing House så dig med at blive en god forbruger? Det gør de som sådan heller ikke direkte, men de hjælper deres kunder (brands) med sourcing, produktion håndtering, rådgivning om bæredygtighed og certificeringer af virksomheder. For bæredygtighed drejer sig ikke bare om selve tøjet eller beauty indholdet eller emballagen. Det drejer sig om at der bliver taget et ansvar i hele processen. Men den proces er svær at finde hoved og hale i, og når man står med to umiddelbare ens produkter i hånden hjælper det, at man kender til den proces, for når du som forbruger skal vælge den dyrere version frem for den billige, på trods af, at der står det samme på indholds labelen, gør det bare en forskel at vide hvorfor den er dyrere og hvad det er man betaler mere for, frem for ikke at vide det. Og det er den viden og ansvarlighed vi nu har fået grundigt forklaret af Anja fra Sourcing House og som vi nu vil gøre vores bedste for at fortælle dig på en forhåbentlig nem og overskuelig måde. 
Der er mange led og for at forstå det hele, må vi igennem hele historien:
Lili Denta stiftede Sourcing House for ca. 17 år siden med et ønske om at gøre en forskel i tekstilbranchen ved hjælp af certificeret produktion og fokuseret CSR. Tekstilbranchen var og er en af verdens mest miljøbelastede industrier. Da hun startede var fokus i højere grad at forbedre arbejdsforholdene på de fabrikker man arbejdede med end de materialer tøjet bestod af. I dag fokusere Sourcing House i høj grad på begge parametre, da de mener begge dele går hånd i hånd, når man taler bæredygtighed.
Det startede med en enkelt leverandør og idag har de samarbejde med 20 leverandører. De er i tæt samarbejde med dem alle. En gang om året udfører de en kvalitativ værdikædeundersøgelse ved hjælp af et Self-Assessment Questionnaire. Heri beder Sourcing House leverandørerne om at svare indenfor tre hovedområder: 1 - Basis CSR viden, 2 - Sourcing House’s eget ‘code of conduct’ (herunder også certificeringer), 3 - Bidrag til Verdensmål 8 og 12.
Udover produktionsdelen, er Sourcing House også et konsulenthus med to ben - rådgivning og produktion. De  hjælper både brands og leverandører med bæredygtig omstilling - herunder certificeringsrådgivning til både nystartede eller etablerede virksomheder. 
Det lyder jo meget godt, det Sourcing House gør, men hjælper den viden dig, som forbruger, med at tage det første skridt mod det bæredygtige valg? Umiddelbart ikke, for hvad vil det egentlig sige at være certificeret eller bæredygtig og ansvarlig? Hvilke konkrete forskelle gør det, at man er ansvarlig i sine valg? Vi tror på, at vi som forbrugere har brug for et konkret billede af effekten af de bæredygtige valg, vi tager. Og hvad kunne det så være?
Et konkret billede kunne være billedet at en certificering. Certificeringen kan ikke alene stå som et logo uden en forståelse for, hvad dette logo betyder. Certificeringsverdenen er en jungle og det er ikke nemt for slutforbrugeren at navigere i. Der er brug for hjælp fra brands, hjemmesider og fagpersoner, som kan guide og vejlede via de kanaler hvor slutforbrugeren har mulighed for at få den nødvendige information. 
For eksempel husker de fleste af os de tragiske billeder af den tøjfabrik, der styrtede sammen i 2013 i Bangladesh. Billeder, som i dag, er blevet til konkrete billeder på, om danske og internationale virksomheder, dengang havde ageret forsvarligt, og om de var gode nok til at håndhæve kravene til leverandører om sikre arbejdsforhold? Et frygtelig billede på ikke at være ansvarlig i sine valg.
Hvordan kan vi så idag sikre os, at vi, som forbrugere, ikke støtter op om den slags industri og manglende valg? Det kan vi (desværre) kun ved, at lave et grundigt forarbejde om de produkter vi har tænkt os at købe, stille de kritiske spørgsmål og undersøge dem. Men enig, det virker helt vildt uoverskueligt for den almene forbruger, for der er jo simpelthen så mange brands at vælge imellem og hvor skal man starte. Men hey, så er det jo godt at der er disse certificeringer, som gør det nemmere for os at differentiere imellem de forskellige brands. For generelt er det nemt og klogt at læne sig op ad certificeringer og hvis man sætter sig ind i dem, så er man meget langt, og så behøver man ikke lave så meget mere fodarbejde.
Et lille tip: hvis du vil gøre det endnu nemmere for dig selv, så går du målrettet efter de forhandlere, der allerede har undersøgt, spurgt og taget det bevidste valg om kun at forhandle certificerede og bæredygtig ansvarlige brands. ;)
Men hvilke certificeringer findes der så ?
En af de certificeringer Sourcing House prioriterer højt er GOTS (The Global Organic Textile Standard)
Den giver en garanti for en miljømæssig og socialt ansvarlig produktion gennem hele forsyningskæden. Alle dele og steder skal certificeres for at slutproduktet kan bære GOTS logoet.
GOTS sikrer dig at tøjet har den økologiske oprindelse samt sikrer at de mennesker, der laver tøjet har ordentlige og ansvarlige arbejdsforhold og alt foregår i et sikkert og ansvarligt miljø, så du som forbruger kan tilstræbe et GOTS certificeret brand, når du begynder på din bæredygtige rejse. 
GRS ( Global Recycled Standard) en anden certificering værd at nævne. Den er yngre end GOTS, garanterer det samme indenfor de sociale krav, og så fokuserer den på recycling. Det betyder at mindst 20% af materialet brugt i tøjet kommer fra genanvendte materialer. Det er genanvendelse af alt fra f.eks. plastik, bomuld, uld osv.
Af andre certifikater kan f.eks nævnes EU-Blomsten og OEKO-TEX Standard 100. Du kan læse om dem og de få andre her eller på Sourcing Houses instagram hvor de har lavet et nemt overblik over de vigtigste.  
Et godt sted at starte er altså certificeringer, da de synligt fortæller os, at der er en bæredygtig ansvarlighed.
Men certificeringer er dels dyre og meget omfattende at få som producent, og bæredygtighed er ikke kun økologi og certificeringer. Det handler også om en ansvarlighed, bæredygtig økonomi, og at der bliver foretaget nogle valg, fordi det er det rigtige at gøre. Og disse virksomheder er svære at finde, da der ikke kan skildres med et konkret billede, et certifikat - det er historien, der skal fortælles, og indrømmet, det er ikke alle brands, der er lige gode til at fortælle om deres bæredygtige valg.
Og hvad gør man så, som forbruger, hvis man ønsker at tage det første skridt på den bæredygtige rejse?
Den ‘nemme’ løsning er, at finde en forhandler, som aktivt har taget en beslutning om kun at forhandle brands med en bæredygtighed og/eller en certificering. En forhandler, som altså har lavet alt forarbejdet om brandsnes produktion og som kan stå inde for de brands de forhandler. 
Den mere omfattende løsning stiller krav til dig, som forbruger, for her må du selv stille de kritiske spørgsmål og undersøge de brands, du gerne vil bruge. Det handler om, at de som brands har styr på deres værdikæde og hvad der sker i de forskellige led. Som bæredygtig er det ret vigtigt, at man har en ansvarlig tilgang til sin leverandører. Nogle brands samarbejder måske med op til 2000 leverandører, og de har ingen reel mulighed for at vide hvad der rent faktisk foregår, og så er det ikke sporbart og man mister følingen med hvad der sker. 
Men heldigvis så findes disse ikke-certificeret brands, dem som har denne ansvarlige tilgang til deres leverandører og produktion. Dem, der har taget disse bevidste ansvarlige beslutninger som fx at have et tæt samarbejde med deres leverandører, have få leverandører, lave mindre kollektioner, lave holdbare produkter, kun producere hvad der er solgt, minimere transporten, lave nicheprodukter, gå efter specifikke målgrupper samt lave få ting i meget god kvalitet. 
Nogle af dem er nemmere at finde, fordi de fortæller det bedre, andre skal man grave lidt mere efter. 
Fælles for dem alle, uanset om de er bæredygtige med eller uden certificeringer, er at det i sidste ende bare koster mere at producere ansvarligt end ikke at gøre det. Som Anja siger: “Det er meget svært at købe en GOTS certificeret t-shirt til 100,-”.
 Udover at finde disse brands og leverandører, handler det handler jo i stor grad også om, at få flere ansvarlige forbrugere, at få folk til at betale lidt mere for deres varer, bruge dem lidt længere tid og sætte mere pris på de varer, de køber. 
Og det er nok det, der i vores fast fashion tid, nok er sværest at omvende. Vi skal, i denne fremgangs tids, nok til at gå lidt tilbage. Tilbage til den tid, hvor vi reparerede hullerne i tøjet, havde niche håndværkere og lod tingene gå i arv.
En mulighed mere for hvordan du som forbruger kan træffe de bæredygtige og ansvarlige valg er altså lade dine køb være cirkulære. Og hvad vil det sige?
Det er alle led i tøjets levetid, eller i værdikæden, som kan være cirkulært. Du kan cirkulære ved at det kan ryge tilbage i cirklen og bruge det igen, måske på en ny måde. 
De fleste forstår, det at et færdig produkt kan være cirkulært. Vi genbruger, vi lader gå i arv, vi laver det om osv. 
Det, de færreste ved, er at alle led i det færdige produkts produktion også kan være cirkulær, helt ned til kemikalierne i fremstillingen af et fibre.
F.eks i Viscose, som mange fejlagtigt tror, er et natur materiale, da det kommer fra træpulp. Det er det ikke. Der bruges nemlig sindssygt mange kemikalier for at få det til viscose, og ved almindelig viscose fremstilling ryger disse kemikalier altså ud i spildevandet.
Anja nævner derfor her bl.a. gruppen Lenzing, som arbejder med cirkulær produktion. De producerer Lyocell, som er den bæredygtige lillesøster til viscose. Lyocell er det kemiske navn, trade navnet er TENCEL, som nogle af jer måske kender fra de bæredygtige brands..?
Lenzing gruppen sørger altså for, at kemikalierne i denne process ikke ryger ikke ud i spildevandet, men bliver brugt igen og igen. Det er genbrug helt tilbage til kemikalie stadiet. 
Alt i alt, der er rigtig mange gode ting på vej, det tager bare lang tid at omstille sig, både som leverandør, brand, forhandler og forbruger og det er en rejse, vi skal på sammen. 
OG alle har et ansvar, brands og forhandlere må blive bedre til at uddanne forbrugerne i over-all bæredygtighed og certificeringer, da det er en stor jungle at finde ud af. 
Forbrugerne har et ansvar om at støtte op om de brands og forhandlere, der netop har taget disse bæredygtige ansvarlige valg, samt om at ændre indstilling og kræve at produkterne altså skal være i højere kvalitet, at vide at det så koster det mere og så begynde reparere det mere i sidste ende. 
Det er store krav at stille, både til de eksisterende og de nye brands, til forhandlerne og til dig, men for at det skal lykkes, kræver det, at vi står sammen. Vi skal alle tage ansvar og passe på dem, der laver produkterne, passe på vores miljø og vi skal sikre os, at produkterne er lavet på en bæredygtig og ansvarlighed måde - og derfor vide, hvorfor to umiddelbare ens produkter ikke kan koste det samme.
Vi håber, vi har kunne hjælpe dig lidt mere på vej på denne spændende og vigtige rejse mod at blive en bæredygtig og ansvarlig forbruger.